Terkilan

"Biasalah..simptom orang mengandung. Takpe lah..tak ada apa-apa" katanya dengan muka yang bengang. "Sorry kalau ty ada buat salah" kata aku...dia terus menggelengkan kepala dan aku pun berlalu pergi. Tahukah engkau betapa deritanya aku ketika mengandung? Tahukah kau betapa deritanya aku untuk menanggung perubahan yang bakal dihadapi oleh tubuhku? Tahukah kau betapa deritanya aku menanggung sakitnya? Kalau mampu aku pindahkan kesemua rasa itu kepadamu, mungkin pada saat itu baru kau akan sedar betapa tersinggungnya aku pabila kau mengatakan yang "Biasalah..simptom orang mengandung"!
Mana mungkin aku menjadi begitu pentingkan diri? Aku tahu kau penat. Tidak pernah sekalipun aku menafikannya. Tapi yang aku minta kau faham keadaanku pada ketika ini yang sangat lemah dan amat memerlukan perhatianmu. Maafkan aku andai aku tertinggi suara menyinggung perasaanmu. Tetapi aku memanggilmu sebentar tadi & aku juga cuba menyatakan bahaya yang bakal dihadapi jika kita tidak berhati-hati. Tetapi sehingga kini, kau masih dengan sikap selambamu dan seolah-olah mengambil mudah hampir setiap perkara. Salahkah apa yang aku katakan? Tetapi itulah yang digambarkan olehmu melalui bahasa badanmu. Terpulang. Aku redha dan memang aku marah..tapi tidak mengapalah. Lega rasanya setelah menangis dan meluahkan rasa sakit hati dan resah yang aku rasai sebentar tadi...

No comments: