BIADAP!!

Permulaan hari yang kurang enak bagi aku hari ni serta perasaan malas ditambah pula dengan kaki yang sakit membuat aku lebih berat untuk kerja. Keadaan menjadi lebih buruk lagi apabila aku langsung tidak dapat memberi yang terbaik di depan membuat aku lebih tertekan...

Setiap kali terserempak dengan rakan sekerja mesti ditanya, "Kenapa dik, terencot-encot? Sakan kot semalam?" katanya. Eh! Eh! Apa tu? Soalan apa tu? Berderau darah aku. Tak kurang juga yang mengambil berat...sedap sikit hati. Tapi itulah, cantikkan bila orang melayu berbahasa? Cantik sangat sampai tak tahu macam mana nak berbahasa....kurang ajar pula jadinya.

Ingat aku ni apa? Asal bercakap je pasal melayu, mesti ada yang melenting. Tapi pernah tak kita sedar yang inilah hakikatnya tak kiralah kat mana pun. Sebagai seorang yang bertanggungjawab menyambut tetamu, baik tempatan atau luar negara yang aku perasaan yang paling tak sedar diri, perasaan dan mengada-ngada orang melayu. Kenapa? Apa tak cukup sopan ke kita? Apa tak cukup berbudi bahasa ke kita? Sampai habis satu Malaysia terpampang bunting, BUDI BAHASA BUDAYA KITA. Susah sangat ke nak cakap elok-elok. Kena bayar ke atau ke kena swipe credit card anda untuk berbahasa?

Aku minta maaf andai kasar nukilan aku kali ini. Aku pun melayu. Tapi aku malu dengan Melayu....Sampai bila?

6 comments:

jinggo said...

masakan melayu tak sedap.....
(malay food no good)........

bukan aku cakap....
kawan aku yang cakap.........

Butaseni@Wan Raja said...

itu adalah sexual heresment!!masya allah.kena report tuh.
satu lagi my next entry adalah Budi Bahsa Budaya kita.akan ku sambung crita mu.
salam :D

Pegawai Khalwat said...

Besar punya cermin.

Butaseni@Wan Raja said...

dewa yang gampang!!:P

tegezoot said...

Iman sempurna buahnya akhlak yg baik.

Iman yg garbus buahnya paham2le...

Unknown said...

Errrr...Melayu..Malay...Mar Lar You...Me..LAYU..MELA..yu..Mel..Ayu...
Hmmm...that sounds better....MEL...AYU...HIDUP MELAYU...!!!It's all in your mind and heart that make you an individual...Yup Yup..Dup..Dup..Dup