Tamparan hebat yang seorang pelakon dapat bila dia dianggap kurang ajar ( pada pandangan akulah ) sekiranya pelakon tidak menghormati pengarah di ruang lakonan. Ya, sebagai pelakon aku wajib patuh pada kehendak pengarah, titik noktah tiada bantahan...Tapi pengarah tahu ke apa yang pengarah buat? Sedangkan
rasa tiada. Skrip harus hafal, itu salah pelakon sekiranya tanggungjawab itu tidak dipikul sebaik-baiknya, tapi tidak ke cacat jadinya bila skrip diabaikan dengan alasan kesuntukan masa? Apabila seseorang itu memahami kehendak skrip,watak dan keperluan jalan cerita, pelakon tidak perlu untuk menokok tambah yang tidak perlu ketika melontarkan dialog.
Tidak timbul soal profesional atau tidak profesional. EKORNYA, faham atau tidak? Apa tema utama jalan cerita? Persoalan yang perlu ditanya:
- where?
- who?
- what?
- when?
- why?
- how?
Maka dengan itu, akan terungkai segala persoalan yang menjadi persoalan. Untuk mengajar pelakon mengawal situasi pentas ketika persembahan harus bermula dengan skrip/ atau dialog asal yang kemudiannya ad lib hanyalah sebagai pembantu atau di saat kecemasan, ketika diperlukan sahaja. Sebab itulah istilah ad lib digunakan...
6 comments:
eermmmm.......
pelakon-pelakon........
nasib baik aku tak tau belakon....
kalau tak....
habih semua rosak...
hi hi hi hi hi hi hi.....
Aku naif dan daif seni.
Aku pun tak tahu kena buat semua perkara tu.
Aku belajar sesuatu kat sini dan blog lain.
Saja merayap sampai sini melalui blog tergezoot ... : )
jinggo: Ye ker tak pandai berlakon?
pegawai khalwat: eee tak malu tiru ayat butaseni
serunai faqir aka sf: welcome to the club :)
ekornya rasa...
ya! ekornya rasa...
mana ada ekornya.............
kakinya...........
Post a Comment